רישום פטנט יכול להבטיח לך כממציא של הפטנט שלא יועתק על-ידי מתחרים

זה לא משנה האם אתם ממצאים סדרתיים או ממציאים בתחילת דרכם, מנגנון של הגנת על אמצאה שלכם יכול להעניק לכם בטחון ושקט נפשי שלא יועתק על-ידי מתחרים או אפילו על-ידי אותם אנשים שסובבים אתכם יום-יום – תהליך רישום והגנה על פטנטים ואמצאות יכול להתבצע באופן עמצאי או באמצעות משרד עורכי פטניטם לעריכה, הגשה ורישום הפטנט שלכם.

מהו בעצם הפטנט ולמה הוא נועד?

אך דקה לפני שאתם ניגשם לאחד ממשרדי הפטנטים בישראל, קודם כל בואו ונראה מהו בעצם פטנט ולמה כולם ממליצים להגן על אמצאה בשלבים מוקדמים כל הניתן של פיתוחו?

כפי שמגדירים זאת בעולם הפטנטים – פטנט היא זכות שלילית ונועדה למנוע ממישהו אחר להשתמש באמצאה שלכם לטובת הישג רווחים (אך לא רק) על-ידי אותו צד שלישי ללא קבלת אישור מקדים ממציא שרשם פטנט על אמצאתו מראש מתוך הבנת סיכונים הטמונים בכך.

אז לאחר שהגדרנו מהו פטנט ולמה הוא נועד, קל מאוד להבין שמדובר על מנגנן הגנה על הממציא ולכן תחום זה כל-כך מפותח בכל העולם בככל ובישראל בפרט.

מהי בעצם אמצאה והאם כל אחד יכול להיות ממציא?

כעת בואו ונגדיר יחד מהי אמצאה ומתי מומלץ לרשום פטנט עליה או לפחות להתחיל בתהליך הגשת בקשה לרישום פטנט (תהליך רישום פטנט אורך זמן ולכן ככל שנתחיל מוקדם יותר, כך גדלים הסיכויים שנסיים אותו מהר יותר).

אמצאה הי אלמעשה פיתוח של מוצר פיזי כלשהו בתחום כלשהו שעיקר ייעודו הינו ייעול או שיפור תהליך או מהלך מסוים שאותו האמצאה באה לשפר או לייעל.

למעשה אנו מדברים כאן במונחים של שיפור וייעול שנועדו שסופו של הדבר לחסוך משאבים רבים בעת ביצוע של תהליך או משימה שלשמה נועדה האמצאה.

בואו יחד נביט על דוגמא אחת מני רבות בתחום אמצאות ופטנטים – זכוכית מגדלת.

על פניו מדובר על חתיכת זכוכית עם עיוות מסוים שבסך הכל מגדיל פריט כלשהו שעליו הזכוכית מכוונת ובן אדם צופה דרכה על הפריט הזה.

תוך כדי צפיה דרך זכוכית מגדלת ניתן להבחין בפרטים קטנים ביותר על אותו הפריט שעליו אנו מביטים ולכן זכוכית מגדלת מייעלת תהליך בחינת פריטים שונים ובכך חוסכת המון זמן ומשאבים לאנשים רבים בכל העולם.

אם תחשבו, מהר מאוד תבינו שזכוכית מגדלת נמצאת בפריטים רבים מאוד שסובבים אותנו בחיי יום-יום, לדוגמא משקפי ראיה, מיקרוסקופים, משקפות ובפריטים רבים נוספים.

למעשה מהר מאוד ניתן להבין שכל המוצרים שפורטו מעלה לא היו יכולים לפעול בצורה תקינה או אפילו הייתי אומר שלא היו יכולים בכלל להיות קיימים ללא פריט אחד קטן ושמו זכוכית מגדלת – אותה הזכוכית עם עיוות קל בצד אחד או בשני צדדדיה.

וכעת לאחר הקדמה הזו ניתן בהחלט להבין שאם לא היה נרשם פטנט על אמצאה זו בבוא הזמן לפני שנים רבות על-ידי הממציא, סביר מאוד להניח שאת הקרדיט היה לוקח מישהו אחר.

ברגע שמישהו ממציא משהו שעדיין לא קיים וסבירות גדולה ששוק שלם יצטרך את אמצאתו לייצור המוני של פריט כלשהו שאנו כבני אדם צורכים בכל יום, זה יכול להפוך את הממציא לבן אדם עשיר עם הכנסה פסיבית מתמלוגים שעצם הענקת זכות להשתמש באמצאה שלו בייצור המוני, מעניקה לו כממצא וכבעל הפטנט על אמצאה.

למידע נוסף אודות הפטנטים, תהליך מחקר, הגשה ורישום פטנטיפ בתחומים שונים מוזמנים לבקר באתר בן-עמי ושות' http://benami.com/he/