איך מתכוננים לראיון לתוכנית MBA?

לאחר קריאת בקשות הקבלה וביצוע סינון ראשוני של המועמדים, בתי הספר המובילים למנהל עסקים מזמינים מועמדים לשלב השני של תהליך הקבלהראיון הקבלה. בדרך כלל, כ-30%-50% מהמועמדים מוזמנים לראיון. אם הגעתם לשלב הזה זוהי אינדיקציה חיובית, ועכשיו עליכם להתכונן היטב לראיון כדי להשלים בהצלחה את תהליך הקבלה.

אחד הדברים החשובים בראיון הוא להראות כי אתם בעלי מוטיבציה גבוהה ללמוד בבית הספר ושיש לכם ידע רב עליו ועל ההיסטוריה שלו. לא סביר שתישאלו בצורה ישירה על כך אבל בכל מקרה מומלץ לבצע מחקר מקיף בנושא ולשלב את הידע שלכם לגבי המאפיינים היחודיים של התוכנית בתשובות שלכם, כדי להראות למראיין מדוע אתם מתאימים ללמוד שם (אחת השאלות הנפוצות בראיון הקבלה היא "מדוע אתה רוצה ללמוד דווקא בבית הספר שלנו?").

מחקר אודות בית הספר והיכרות טובה איתו יכול לסייע לכם גם לשאול שאלות טובות בראיון. המראיין בדרך כלל ישאיר זמן לשאלות שלכם בתום הראיון, ומאחר ובחלק מהמקרים הוא בוגר של בית הספר הרי שהוא יכול להוות עבורכם מקור טוב למידע. מומלץ לחשוב מראש על מספר שאלות שתוכלו לשאול אותו, אבל גם לשאול שאלות שעולות באופן טבעי מתוך השיחה ביניכם במהלך הראיון. כמובן שלא מומלץ לשאול על משהו שהמראיין כבר הסביר במהלך השיחה, או משהו שניתן לענות עליו בקלות באמצעות אתר בית הספר, כי זה יראה שלא עשיתם מחקר מספק.

אחת השאלות הנפוצות בראיונות קבלה היא אודות כשלונות שלכם. היו מוכנים מראש להתייחס לכשלונות המקצועיים שלכם בצורה בונה, להסביר אותם ולהראות שלמדתם מהם. נצלו את השאלה הזו כדי להדגים איך אתם לוקחים אחריות במסגרת תפקידכם בארגון, מודים בטעויות שלכם ומשתפרים בזכותן.

חשוב לדעת מראש את תנאי הראיון– חלק מבתי הספר דוגלים בראיונות ארוכים, בעוד אחרים עורכים ראיונות קצרים יותר. ישנם ראיונות פנים אל פנים לעומת ראיונות בשיחת טלפון או וידאו. בלי קשר לאופן הראיון, דאגו תמיד להופעה מקצועית והיו מוכנים היטב לכל סוגי השאלות. במידה והראיון נערך באמצעות הסקייפ, ודאו כי הסביבה שלכם (אשר נקלטת בעדשת המצלמה) מקצועית ונקיה, העדיפו לדבר מחדר שקט או משרד והתלבשו בהתאם.

הראיון עלול להיות מלחיץ עבור חלק מכם, ולכן נסו לנשום עמוק ולהירגע כדי שתוכלו "למכור את עצמכם" בצורה הטובה ביותר. נסו ליהנות ממנו במידת האפשר ולספר על עצמכם בצורה קלילה. אם אתם מתקשים למצוא תשובה לשאלה מסוימת, שקלו לבקש להתקדם הלאה ולחזור לשאלה הזו בסוף הראיון. אולי המשך השיחה יתן לכם רעיון כיצד להשיב לשאלה הקשה. אם אתם לא מרוצים מתשובה מסוימת שנתתם, בקשו לחדד ולהבהיר את דבריכם בסוף הראיון. זה יראה שאתם בלעי מודעות עצמית ויסודיים.

במהלך הראיון חשוב להיות כנים אך לעשות זאת בזהירות. לדוגמא, אם אתם רוצים לעשות MBA כי אתם לא מרוצים מהעבודה שלכם, השתדלו למצוא דרך אחרת להסביר זאת ולא להראות שאתם לא מסוגלים להתמודד עם אתגרים בעבודה. היו חיוביים עד כמה שאפשר, התמקדו במטרות עתידיות ואיך התואר יסייע לכם להשיג אותן, מבלי להפחית בחשיבותה של העבודה הנוכחית שלכם.